Köpvillkor
ALLMÄNT
Vi hoppas kunna minimera antalet returer tillsammans med er. Returer är riktiga miljöbovar. Har ni frågor på våra kläder så hör med oss så ska vi försöka ge er den information ni behöver för att kunna ta ett smart köpbeslut. På skor skriver vi alltid ut innermått så att ni kan mäta ordentligt hemma. På kläder skriver vi inte ut mått, men vi kan mäta på förfrågan. Tillsammans kan vi få till så få returer som möjligt.
I samband med att du godkänner våra Köpvillkor, godkänner du att inte publicera, överföra, ladda upp eller främja kommunikation eller innehåll som skulle kunna skada eller ha en negativ effekt på vårt företag och verksamhet.
ÅLDERSGRÄNS
Enligt lag måste du vara myndig, dvs ha fyllt 18 år för att ingå ett avtal som ligger till grund för ett köp på OddlyReloved. Om köparen är yngre måste en vårdnadshavare godkänna köpet för att avtalet ska gälla. Undantag från regeln är ungdomar som är 16 år eller äldre och som handlar för pengar som de tjänat själva
AVTAL/ORDER
När du har lagt din order sker avtal om köp. Du får då en orderbekräftelse till din e-postadress från OddlyReloved. Köparen är ansvarig för att alla uppgifter som har lämnats till OddlyReloved är korrekta. Är något fel i orderbekräftelsen ska du direkt informera OddlyReloved på info@oddlyreloved.se.
PRISER OCH AVGIFTER
Alla priser på webbplatsen anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändringar från leverantör, felaktigheter på varor och feltryckta priser på hemsidan. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i webbshoppen. En fraktavgift på 49 SEK (49 kr) tillkommer för alla beställningar under 899 SEK. För beställningar över 900 SEK är det fraktfritt. Köparen står för returfrakt, vilket dras av från summan som betalas tillbaka. Returfrakten är 49 kr då du returnerar 1-3 varor. Returnerar du 4 varor eller fler, och du fått fri frakt på din order (ordrar över 900 kr) är returfrakten 99 kr.
BETALNING
Vi erbjuder betalning i samarbete med Klarna Checkout (mer information om din betalning med Klarna Checkout finns på Klarna.se eller i Klarna-appen). Dina betalningsuppgifter lagras inte hos OddlyReloved utan hos Klarna.
LEVERANS
Våra normala leveranstider är 1-3 vardagar. Vi levererar med PostNords tjänst Varubrev, vilket innebär att din order alltid levereras hem till dig. Skulle paketet inte få plats i din brevlåda/postfack, hängs det i påse på din postlåda eller på din dörr.Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt men ibland, med anledning av yttre omständigheter, kan förseningar uppstå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Skulle det uppstå förseningar och du inte hört ifrån oss kan du kontakta oss på info@oddlyreloved.se.
Du som kund ansvarar för att adressen i Klarna Checkout är korrekt innan köpet genomförs. För paket som returneras till oss på grund av felaktig adress debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering på 150 SEK.
Följande fraktkostnader kommer att användas för ordrar utanför Sverige:
Inom EU: från 12 €
Utanför EU: från 20 €
Internationella ordrar kommer att levereras inom 1-10 dagar från det att du fått leverans bekräftelse.
RETURER
Vi hoppas kunna minimera antalet returer tillsammans mer er. Returer är riktiga miljöbovar. Har ni frågor på våra kläder så hör med oss så ska vi försöka ge er den information ni behöver för att kunna ta ett smart köpbeslut. På skor skriver vi alltid ut innermått så att ni kan mäta ordentligt hemma. På kläder skriver vi inte ut mått, men vi kan mäta på förfrågan. Tillsammans kan vi få till så få returer som möjligt
Men, vi kommer att erbjuda 14 dagars returrätt som också är den lagstiftade ångerrätten vid distansköp. 14 dagar räknas från det att du tagit emot varan. Du som kund står för returfrakten.
Om du ändrar dig angående ett köp, varan inte passar eller om det är något du inte är nöjd med ska du följa dessa steg:
- Maila oss på info@oddlyreloved.se att du vill göra en retur, i ditt meddelande ska du ha med ditt namn, ordernummer samt vilka varor som returen gäller. Du bör så snart som möjligt men senast inom 14 dagar efter att du fått dina varor meddela oss om returen och skicka tillbaka varorna till oss. Du kommer att få en förbetald portoetikett (för Svenska ordrar online). Du som kund står för returfrakten,vi kommer sen att dra av en avgift på 49 kr från ditt återbetalningsbelopp.
- För ordrar utanför Sverige står OddlyReolved inte för fraktkostnaden. Maila oss på info@oddlyreloved.se för att få instruktioner om hur returen går till.
- Placera varan i en förpackning där den är väl paketerad (helst i ursprungsförpackning) för att inte skadas på vägen till oss.
- Se till att varan fortfarande är i perfekt skick, med lapparna fortfarande kvar på. Har skador eller defekter på varan skett förbehåller vi oss rätten att på återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande värdeminskningen.
Returen måste skickas direkt till vår adress. Returen och det finansiella ansvaret ligger på dig som kund tills dess att varan nått OddlyReloved och returen har blivit bekräftad av oss. Om du vill köpa en annan vara så lägg en ny beställning.
Vi kommer att återbetala returen med samma betalningsmetod som du betalat med. Det kan ta upp till 14 dagar för pengarna att synas hos dig. När vi har administrerat din retur kommer du att få ett mail med bekräftelse.
REKLAMATION OCH KLAGOMÅL
Har vi skickat en vara som är fel eller en defekt (som ej har deklarerats som defekt i beskrivningen) står vi för returportot. Varor som beskrivits som defekta går ej att reklamera med dessa specifika defekter eftersom du anses ha varit informerad om dessa innan du genomförde köpet. Vi uppmanar därför våra kunder att läsa beskrivningen avseende information och skick på varan samt titta på bilderna noggrant innan köp genomförs. Skulle produkten ändå vara skadad eller ha en defekt när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt återta varan. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. När vi har godkänt din reklamation och mottagit varan får du en återbetalning av priset för produkten.
Om du vill reklamera en vara ska du följa dessa steg:
- Maila oss på info@oddlyreloved.se att du vill ångra ett köp, i ditt meddelande ska du ha med ditt namn, ordernummer, vilka varor som returen gäller samt en beskrivning av felet. Vi står för returfrakten vid godkända reklamationer och återbetalar dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning eller om defekterna var upplysta i beskrivningen. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Du kommer att få en förbetald portoetikett (för Svenska ordrar online).
- När du ångrar ett köp för ordrar utanför Sverige, maila oss på info@oddlyreloved.se för att få instruktioner om hur returen går till.
- Placera varan i en förpackning där den är väl paketerad (helst i ursprungsförpackning) för att inte skadas på vägen till oss.