Sälja med oss
Vi har nu börjat ta emot inlämningar från er, våra kunder, och tar gärna emot de kläder ni inte längre använder och ser till att de kommer i återanvändning. Tillsammans gör vi en bra sak för miljön, de plagg som redan är producerade behöver användas sin fulla livslängd för att vi ska komma till rätta med textilsvinnet och textilbranchens klimatavtryck. Dessutom kan ni få tillbaka lite pengar på de kläder ni är klara med.
Vi vill att det ska vara enkelt att sälja kläder och enkelt att göra klimatsmarta val med oss. Samtidigt vill vi att det ska vara en transparent process så att ni känner er trygga med hur vi hanterar det som ni lämnar till oss.
Vi fokuserar på kläder till barn och ungdomar, det innebär från storlek 44 till 170 cl och vi tar även emot skor i alla former. Ni kan också lämna in underkläder och strumpor, men då som gåva (alltså ingen kommission på dessa). Vi, och våra kunder, älskar vintage och välsydda (stickade/skapade) hemmagjorda plagg.
Ni får 30% av försäljningspriset i kommission på det som vi säljer. Oddly Reloved prissätter plaggen baserade på nypris och skick.
Så här går det till, i enkla drag:
- Titta på vår sida för att se vad vi tar emot för tillfället
- Gå igenom det ni tänkt lämna in och se till att allt är helt, rent och fint.
- Packa kläder och skor i separata kassar. Max tre papperskassar (normalstora) per inlämning och max en inlämning per månad.
- Lämna in era kassar till oss på kommunicerad plats.
- Vi går igenom och hänger ut (lägger ut) era plagg till försäljning.
- Efter försäljning kan ni hämta er ersättning hos oss (insättning på bankkonto), se mer info nedan.
Självklart finns det en del regler som vi behöver följa för att detta ska vara så smidigt som möjligt. Så här lite mer i detalj:
Inlämning av Varor
Det är väldigt viktigt att det ni lämnar in är helt och rent. Gå igenom alla era plagg noggrant och se till att de är i det skick som du själv skulle vilja köpa. Om era plagg har varit förvarade ett tag så behöver det tvättas på nytt. Använd gärna parfymfria och miljövänliga tvättmedel. Om ni har husdjur hemma, var noga med att få bort allt hår från plaggen innan de lämnas in. Inlämnaren måste vara över 18 år. Oddly Reloved har rätten att neka en inlämning
- Plats för inlämning: Varor ska lämnas in i vår butik på Brännkyrkagatan 49.
- Öppettider: Våra öppettider för inlämning är samma som butikens öppettider (aktuella öppettider finns på siten och kommuniceras på Instagram.
Vad vi tar emot
Vi behöver upp till fyra veckor på oss för att gå igenom er inlämning, men oftast går det betydligt snabbare. När vår genomgång är klar kommer vi att skicka er en lista på det som är inlagt i vårt system och som kommer att komma ut till försäljning.Vi tar emot:
- Barn & ungdomskläder i gott skick.
- Tillbehör för barn (exempelvis skor och väskor) som är hela och rena.
- Underkläder och strumpor i fint skick, enbart som gåva (utan kommission)
Vad vi inte tar emot
Vi tar just nu bara emot kläder, skor och vissa typer av accessoarer/tillbehör. Det kan komma att ändras längre fram och det kommer då att meddelas på vår hemsida.Vi tar inte emot:
- Trasiga eller smutsiga kläder.
- Leksaker
- Böcker
- Mammakläder
- Bärselar
- Prylar till nyfödda (babynest, nappflaskor osv.)
Ekonomisk transaktion och betalning
Senast 12 månader efter inlämning kan pengar hämtas (via banköverföring) i butik hos oss. Om ni inte hämtat er utbetalning inom 12 månader så kommer saldot att tillfalla Oddly Reloved. En utbetalning till er bank kan ta upp till 5 bankdagar innan den är registrerad på ert konto. Ansvaret för att hålla sig uppdaterad och informerad om villkor och dagar faller på Inlämnaren.De plagg som inte är sålda inom den avtalade tidsperioden (standard 12 månader) tillfaller Oddly Reloved och kommer i vissa fall att skänkas eller återbrukas. Oddly Reloved har rätten att sänka priset på inlämnade plagg vid kampanjer och rea.
- Provision: Vi tar 70% av försäljningspriset som provision, och Kunden får 30% av försäljningssumman.
- Utbetalning: Kundens andel av försäljningssumman kan hämtas i butiken mot uppvisande av legitimation inom 12 månader från inlämningsdatum (eftersom vi behöver se legitimation kan pengar vi bara, i dagsläget, göra detta när ni besöker butiken).
- Delutbetalningar: Kunden kan få delar av försäljningen utbetalad (plagg som är sålda), dock kan detta enbart göras vid månadsskiften.
- Rapportering: Vi kan ta fram en säljrapport på hur försäljningen går på era varor, men detta är manuellt arbete och kan bara göras en gång per månad.
Processen
- Kundkonto: Vid första inlämningstillfället skapas ett kundkonto där Kundens namn, kontaktuppgifter och inlämnade varor registreras.
- Kontrakt/Avtal: vid inlämning skriver kunden på ett avtal som definierar de regler som gäller.
- Kvitto: Kunden får ett kvitto vid inlämning som anger inlämningsdatum, försäljningsperiod och kundens kontaktuppgifter.
- Sortering: Vi förbehåller oss rätten att sortera ut vilka varor som kommer att läggas ut till försäljning, och de varor som inte väljs för försäljning skänks till välgörenhet eller används till återbruk.
Skador, stöld eller svinn
Oddly Reloved ansvarar för Kundens varor när de finns i vår besittning. Vid eventuell stöld, svinn eller skada ersätter vi Kunden med ett belopp som motsvarar Kundens förmodade försäljningslikvid.
Uppsägning av avtalet
Kunden har rätt att säga upp avtalet till upphörande och kan då kräva tillbaka varor som fortfarande är i Kundens ägande. Kunden ansvarar för kostnader kopplade till uppsägning av avtalet.Giltighet och ändringar
Dessa Allmänna Villkor gäller från och med [datum]. Villkoren uppdateras kontinuerligt och eventuella ändringar av villkoren kommer att meddelas Kunden via mail.
Kontakt
För frågor eller information, vänligen kontakta oss på:E-post: info@oddlyreloved.se